onsdag 27 februari 2013

Fish and Chips

Jag vet inte varför jag blev så sugen på friterad mat igår. Jag har svårt att tro att det skulle vara kroppens sätt att signalera att den behöver fett!! I mitt fall tror jag snarare att jag behöver mer frukt och grönt. Men det enda gröna igår blev de mosade stackars ärtorna och den inlagda gurkan och kaprisen i såsen (men de räknas nog inte ) Det blev i alla fall Fish and Chips till middag, eller om man så vill, Friterad fisk med Pommes frites. 
Rätten ska väl egentligen serveras i tidningspapper, men när man är hemma så känns det bättre att äta på vanlig tallrik. Om man är förtjust i vinäger så kan man stänka över lite på både fisk och pommes frites. Det ska nog vara maltvinäger har jag läst mig till. Jag har ingen aning om man kan få tag på det här. Men kanske, Fransmän älskar ju vinäger!

Det här behövs för 2 pers:
300 g fiskfilé, tex torsk, kolja eller sej
1 1/2+1/2 dl vetemjöl
1 msk majzenamjöl
1 tsk bakpulver
2 lime, juicen
1 dl öl, mörk
salt, svartpeppar

Ärtmos eller Mushy peas:
2 1/2 dl ärtor, små gröna
salladslök, hackad
1 tsk mynta, torkad eller färsk
salt, peppar
1 msk smör
2 msk olja

Tartarsås:
1 äggula
2 msk dijonsenap
1 tsk äppelcidervinäger
5 droppar tabasco
1 1/2 dl olja, neutral
3/4 dl ättiksgurka, hackad
1/2 dl kapris
3 msk persilja, hackad
2 msk gräslök, hackad
salt, svartpeppar

Gör så här:
Chips eller pommes frites:
Skala och skär potatisen i stavar, ca 10*10 mm. Skölj bort all stärkelse och torka potatisstavarna helt torra.
Alternativ 1: Värm oljan till ca 120°C i en kastrull. Lägg ner potatisen och fritera i ca 8-10 minuter tills potatisen är nästan mjuk, men fortfarande blek. Ta upp pommes friten och låt rinna av.
Värm oljan till ca 180°C och fritera pommes friten tills den får fin färg. Ta upp med hålslev. Låt rinna av. Salta.
Alternativ 2: "fritera" i en Actifry. Endast 1 msk olja behövs till 1 kg potatis. Just i detta sammanhang kanske inte oljemängden är av så stor betydelse. Jag menar, fisken badar i olja, tartarsåsen likaså. Men vid andra tillfällen när man inte vill ha så feta pommes frites så kan den vara ett bra alternativ.
Alternativ 3: Köp fryst pommes frites och värm i ugnen enl anvisningen på påsen.
Tartarsås: 
Blanda äggula, senap, äppelcidervinäger och tabasco i en bunke. Vispa i oljan, först droppvis, sedan mer och mer. Tillsätt gurka, kapris, persilja och gräslök. Smaka av med salt och svartpeppar.
Ärtmos:
Blanda ärtor, lök, mynta, olja och smör i en kastrull. Värm på svag värme tills ärtorna är mjuka nog för att mosas ihop. Smaka av med salt och svartpeppar.
Fisken: 
Skär fiskfiléerna i bitar, ca 50 g/st. Rimma ev fisken i ca 30-60 minuter. Det går utmärkt att tillaga fisken utan att rimma den först, men jag tycker att det blir bättre när den är rimmad. Den blir lite fastare.
Blanda ihop frityrsmeten (allt utom 1/2 dl vetemjöl, det ska fisken paneras i innan den doppas i frityrsmeten).
Värm oljan till 160°C i en kastrull. Vänd fiskbitarna i vetemjöl, sen doppas de i frityrsmeten. Lägg ner 2-3 bitar i taget i oljan och låt fritera i ca 5-7 minuter. Ta upp med hålslev, låt rinna av på papper.


Enjoy your meal!

2 kommentarer:

  1. Kanske längtar du efter att ta en litan tur över Kanalen när du vill ha fish and chips?
    Snart får du nöjet att se en annan gammal bekant kanal, utsikten från jobbet är oförändrad! ska bli kul att ses! Kram Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns planer på att åka över eller under kanalen för att kanske äta Fish and Chips på riktigt.
      Känns tryggt att utsikten från jobbet är densamma.
      Ses snart. Kram

      Radera