lördag 23 mars 2013

Cannelloni de luxe


När vi är i Sverige så brukar jag alltid köpa med mig någon eller några tidningar tillbaka hit. Sist var det Femina som åkte med i resväskan. Det fanns en hel del smarriga pastarecept som jag blev sugen att prova. Innan jag startade den här bloggen så skulle nog det här receptet hamnat i en pärm, i bästa fall i en plastficka för att så småningom provlagas eller bara glömmas bort. Nu när jag hittar något recept som verkar intressant så provlagar jag det oftast med en gång. Om vi tycker att det är gott så hamnar receptet här på bloggen så att vi ska kunna njuta av rätten igen.  

Det här behövs till 4 pers:
250 g lasagneplattor, färska
1 dl parmesanost, riven
Fyllning:
300 g laxfilé
200 g pilgrimsmusslor
250 g ricottaost
rivet skal av en citron
1 ägg
4 msk persilja, hackad
2 msk kapris, hackad
Saffranssås:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
smör
0,25 g saffran
1/2 msk vetemjöl
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 msk pressad citron

Gör så här:
Värm ugnen till 200°C.
Fyllning:
Skär lax och pilgrimsmusslor i små bitar. Blanda ricottaosten med citronskal, ägg, persilja och kapris i en bunke. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner lax och musslor.
Sås:
Hacka schalottenlök och vitlök, fräs i en kastrull med smör. Tillsätt saffran och fräs en liten stund till. Rör i mjölet och häll på grädden och mjölken. Låt koka på svag värme i ca 10 minuter. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.
Smörj en ugnsform. Lägg en klick fyllning på varje lasagneplatta och rulla ihop. Lägg rullarna med skarven nedåt. Häll över såsen och strö på parmesanosten. Gratinera mitt i ugnen i ca 25 minuter.
Servera tillsammans med en grönsallad.

VÅR!!!


100% Chenin Blanc. Gott! 

Bon Appetit!


2 kommentarer:

  1. Oj vad det ser härligt ut med vitsippor.
    Vi får nog vänta det var 13 minus i morse.
    Det är så fina recept, allt ser så gott ut.
    Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det underbart med de efterlängtade vårblommorna.
      Brrrrr -13° låter inte så trevligt.
      Vad roligt att du läser/tittar in på bloggen.
      Kram mia

      Radera