tisdag 24 september 2013

Tomatsoppa toppad med Fetaost


Igår var det en 5:2 dag, med betoning på 2. Alltså bara äta ca 500 kcal. Jag började dagen med en portion havregrynsgröt ca 100 kcal ( det finns lite olika uppgift på kaloriinnehåll på havregrynsgröt) och 1 matsked lingonsylt 28 kcal. Jag brukar aldrig ha mjölk i min gröt så då spar jag några kcal :) Till lunch åt jag en väldigt god tomatsoppa som bara innehåller 135 kcal/portion. Jag toppade soppan med 10 g smulad fetaost 30 kcal och lite oregano. 
Receptet kommer från fivetwo.blogg.se Jag har sett ett nästan identiskt recept på tomatsoppa i augustinumret av Femina. Fast den soppan innehåller mer olja samt blekselleri. Dessutom basilikaolja och crème fraiche. Vilket i och för sig låter gott, men det får bli en annan dag. 
Till middag åt jag 1 portion Blomkålssallad 175 kcal. Under dagen drack jag kaffe, te och vatten. 
Totalt blev det 468 kcal om jag har räknat rätt. 

Det här behövs till 4 små port:
1 kg tomater, jag använde cocktailtomater 
130 g rödlök
1 hel vitlök ( ca 60 g )
2 msk olivolja
1 msk råsocker
4 kvistar färsk timjan
svartpeppar 
1 tsk salt
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk worcestershire sås
vatten att späda soppan med, det ska bli totalt ca 1 liter.

Topping:
fetaost, smulad
oregano

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C. 
Halvera tomaterna, lägg dem i en ugnsfast form. Skala rödlöken och dela i sex klyftor. Dela vitlöken horisontellt, låt skalet vara kvar. Placera vitlöken med snittytan uppåt i formen. Strö på salt, socker, svartpeppar och timjan. Ringla över oljan. Blanda runt så att kryddorna fördelar sig jämt med tomaterna. Tillaga i ugnen ca 60-90 minuter.
Ta ut formen ur ugnen och tryck ut vitlöksklyftorna ur sitt skal. Rensa bort alla skaldelar. Mixa alla ingredienser några minuter inklusive tomatsaften som är kvar i botten på formen. Soppan ska bli slät och krämig. Häll soppan i en kastrull och smaka av med rödvinsvinäger och worcestershire sås. Ta av kastrullen från värmen så fort soppan börjar bubbla. 

Om soppan är för tjock, späd med lite vatten. 

1 prt=2,5 dl
Kcal/port (soppa): 135 kcal
Kcal/port (soppa+fetaost): 165 kcal


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar