fredag 8 november 2013

Sachertårta


Här är receptet på tårtan som jag bakade när bloggen firade 1 år.
Att dekorera en Sachertårta med frukt och bär är nog lika illa som att svära i kyrkan. 
Jag pyntade tårtan med röda vinbär och blå vindruvor bara för att den skulle bli lite färgglad och photogenic. Att fota en glaserad brun tårta på kvällen och vara tvungen att använda blixt blir helt enkelt inte så bra. Dessutom tycker jag att det är gott med lite syrliga bär till den mörka chokladen. 

Det här behövs:
150 g mörk choklad 70% av bra kvalité 
150 g smör
2 dl strösocker 
4 ägg
1 1/2 dl vetemjöl 
1/2 tsk bakpulver

Fyllning:
5 msk aprikosmarmelad

Glasyr:
100 g mörk choklad 70% av bra kvalité 
2 msk olja, neutral

Gör så här:
Värm ugnen till 175°C.
Smörj en form som rymmer ca 1 1/2 liter (20-22 cm Ø). Strö kakao i formen istället för ströbröd. (det blir en slätare yta om man använder kakao och då är det lättare att breda på glasyren).
Smält chokladen. Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Tillsätt den smälta chokladen och sist vetemjölet blandat med bakpulver. Rör tills allt har blandats.
Häll smeten i formen och grädda den i nedre delen av ugnen i ca 30-40 minuter. Kakan ska inte vara helt torr inuti.
Låt kakan svalna i formen, dela den sen i två bottnar. Bred på aprikosmarmelad och lägg ihop bottnarna. Smält chokladen och blanda i olja. Bred chokladen ovanpå och runtom tårtan.
Servera med vispad grädde.


Jag halverade receptet och använde en form som är 15 cm Ø. Min kaka gräddades i 30 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar